Stavanger - Reisverslag uit Ullandhaug, Noorwegen van rosalieklercq - WaarBenJij.nu Stavanger - Reisverslag uit Ullandhaug, Noorwegen van rosalieklercq - WaarBenJij.nu

Stavanger

20 Juli 2014 | Noorwegen, Ullandhaug

Dag 6 zit er bijna op! Gisteravond ben ik aangekomen in stavanger na een laaange reisdag. Om half 12 vertrok ik vanaf het hostel in het mooie Froland naar het centrum van Arendal. Daar heb ik nog even van het uitzicht in de haven genoten totdat ik om half 2 richting de trein moest. Vanaf 2 uur tot half 8 heb ik toen gereisd naar Stavanger. En toen ik eindelijk aankwam in Stavanger, al best uitgeput, moest ik nog op zoek naar m'n hostel. Dat was een hele klus, want het hostel ligt ver buiten het centrum. Tegen 9 uur kwam ik gelukkig aan, ik was al bang geworden dat ik het nooit zou vinden, maar het is helemaal goed gekomen!

Vanochtend ging de wakker om 8 uur, het was de dag dat ik de preikestolen zou beklimmen! De preikestolen is een rotswand boven de fjorden bij Stavanger, en op 600 meter hoogte is een heel groot plateau waar je echt een prachtig uitzicht hebt. Na mijn eerste fatsoenlijke ontbijt in Noorwegen, scrambled eggs, watermeloen en verse sinaasappelsap, begon de reis naar de preikestolen. Eerst met de boot naar Tau, en toen met de bus naar het beginpunt. Toen begon het klimmen, en het was zwaaaar. Het pad naar de preikestolen bestond uit steile weggetjes met allemaal rotsblokken waar je overheen moet klimmen. Maar toen ik na twee en een halfuur aankwam op de preikestolen, was het het helemaal waard. Wat een geweldig uitzicht..

De terugweg was natuurlijk makkelijker, maar niet minder eng. Sommige stukken 'pad' waren maar een meter breed, en aangezien er meer mensen het idee hadden om de preikestolen te beginnen, het was echt onwijs druk, kan het nog wel eens krap worden. Na anderhalf uur was ik gelukkig beneden, met voeten vol met blaren natuurlijk, maar ik heb er absoluut geen spijt van.

Rond 6 uur was ik weer terug in Stavanger, ik heb een klein rondje door de stad gelopen, en ook hier is het prachtig. Dezelfde witte houten vissershuisjes en smalle straatjes als in Arendal, misschien is Stavanger zelfs nog mooier.

En nu zit ik in het restaurant van het hostel, tevens het restaurant van het ziekenhuis van Stavanger. Het hostel zit namelijk in hetzelfde gebouw als het ziekenhuis, dus je komt weleens mensen aan een infuus en pasgeboren baby's tegen, en er hangt ook zo'n geweldige ziekenhuislucht..

Maar goed, ik ga zo maar eens slapen, morgen begint de reis naar Bergen. Er staat een busreis van vijf uur op de planning, dus veel liefs en welterusten!

• 21 Juli 2014 - 11:03

Esther:

Wauw, dat uitzicht....... Kan nog nauwelijks geloven dat jij daar echt bovenop die enorme berg hebt gestaan..... Top-prestatie !!! Zeker als ik zo die foto van het pad naar boven bekijk..... :-) * KUS *